Direktlänk till inlägg 22 april 2013

Kallelse

Av Sara - 22 april 2013 18:23

Idag kom en kallelse till Torsby sjukhus. En utbildningsdag inför operationen. Utbildningen kommer då att hållas av en dietist och sjuksköterska. Ska bli spännande. Har ju varit lugnt på den här fronten nu sen jag var där senast i November. Så det känns skönt att det börjar hända lite saker igen :D

Har tillbringat mycket tid på djursjukhuset också. Mindre roligt. Det hela började med att jag kontaktade dem för att hankatten har gått ner mycket i vikt. Han vägde runt 6kg innan och vägde då vid kontakt med veterinär, 5.1 kg. Ganska mycket viktnedgång. Han är blandning av Main Coone och Norsk skogis, så han ska ju väga lite mer...hur som haver. Var inne och kollade upp han. Han var ju smal, som veterinären sa och han får absolut inte gå ner mer i vikt. Alla blodprover visade på normalt, lever, njure, blodvärden, ja allt var bra. Inget som kunde förklara viktnedgången. Han äter, dricker och går på låda precis som vanligt. Troligtvis tar han inte upp näringen i fodret helt enkelt. Så byta foder var det som det slutgiltiga blev. Han blev satt på kattungefoder, då det är mer energirikt etc etc (och för att det typ inte finns foder för att fetta till en katt, bara dietfoder för att dom ska gå ner i vikt). MEN! Det kan då istället resultera i andra biverkningar. Såsom njursten, urinsten etc :P

Efter ca 1-2 veckor, vad händer då? Jo, jag upptäcker att katten springer på låda var femte minut och urinen är missfärgad. Kontakta veterinär igen. Åka in. Klämma, känna, ta urinprov. Mycket riktigt, blod i urinen. Dock inga andra tecken på inflammation, stenar, kristaller eller något. Såklart. 

Får ny tid för ultraljud på blåsa, njurar och lever, samt prov från urinblåsa genom att sticka spruta genom magen =(. Visar att det finns början till kristaller i urinblåsan. Och blåsan var dessutom "kantig". Vilket kunde tyda på en infektion. Blir satt på nytt foder, kosttillskott och någon smärtstillande historia. 
Telefontid uppsatt idag och nytt ultraljud om några veckor. 

I lördags börjar stackarn att kissa i princip bara blod. Det var knallrött. Pratade med vet idag. Sluta omgående med medicinen och ett annat foder, igen. Så nu bara att avvakta några dagar för att se om det stabiliserar sig lite...
Och jag är så glad, att jag har försäkring på dessa små liv. För, ändå, så har jag inte behövt betala speciellt sjuka summor för allt detta. Inte om jag jämför vad det skulle kostat, utan min försäkring. 

Det är lite frustrerande, när inte ens veterinären vet vad som är fel. Eller ja, vi vet ju symptomen, men inte vad det beror på och hur dom ska behandlas. Och när dessutom katten har gått ner ett halvt kg till. Så nu ligger han på 4.6 och är bara skinn och ben :(

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara - 7 maj 2015 13:16

Hur ofta svarar man så, när man får frågan om man mår bra?Får man svara så? Är det bara till vissa människor man kan säga, hur det egentligen står till?Men det är ju så mycket lättare att säga; Jo tack, men det är fint vet du. Själv då? Men inombords...

Av Sara - 25 november 2014 15:57

Ett år har gått och jag har inte velat skriva någonting. Ett år har gått och hela mitt liv är förändrat.Vart ska jag börja?Gjorde min Gastric Bypass.Skilde mig från sambon.Skaffade mig en ny sambo.Flyttade.Och nu sitter jag här och undrar vad som hän...

Av Sara - 6 november 2013 21:04

Igår var jag på journalskrivning i Torsby.Kom dit vid nio, fick lämna massa prover och sen vänta till halv elva, då jag fick ta ekg, svara på en massa frågor, ta blodtryck, mäta midjan, stå på vågen och få massa information. Efter det var det träff m...

Av Sara - 25 oktober 2013 21:21

I måndags vid lunchtid ringde en sköterska från Torsby sjukhus. Har nu fått en operationstid. 19:e Nov närmare bestämt. Jag har väntat på samtalet, jag visste att det skulle komma, men ändå, när dom väl ringde så var det ändå en slags chock. Så nu sk...

Av Sara - 14 maj 2013 18:48

Äntligen går det åt rätt håll för lille kissen!Var inne på ultraljud med honom i tisdags förra veckan. Tunna fina väggar, inget "taggigt", inget tecken på kristaller, stenar, eller inflammationer! Hurra hurra! Nu är det bara vikten som ska ordnas til...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards